Vilniaus aglomeracijos tyliųjų zonų triukšmo stebėsena ir vertinimas:
2018 m. tyliųjų zonų triukšmo vertinimas
2016 m. tyliųjų zonų triukšmo vertinimas
2015 m. tyliųjų zonų triukšmo vertinimas
2014 m. tyliųjų zonų triukšmo vertinimas
2013 m. tyliųjų zonų triukšmo vertinimas
_________________________________________________
Vilniuje miesto savivaldybės taryba 2011 m. gruodžio 14 d. sprendimu Nr. 1-nustatė septynias tyliąsias zonas (dvi tyliąsias gamtos zonas ir penkias tyliąsias viešąsias zonas):
Gulbinų tylioji gamtos zona;
Tapelių tylioji gamtos zona;
Viršuliškių tylioji viešoji zona;
Karoliniškių tylioji viešoji zona;
Baltupių tylioji viešoji zona;
Fabijoniškių tylioji viešoji zona;
Ozo tylioji viešoji zona.
Siekiant užtikrinti tyliųjų zonų akustinę apsaugą aplink jas formuojama buferinė zona, kurioje turi būti kontroliuojama, kad naujai atsirandančių (formuojamų) objektų triukšmo lygis ties tyliųjų zonų ribomis neviršytų tyliosioms zonoms nustatytų ribinių triukšmo lygio verčių. Šios triukšmo prevencijos zonos vadinamos triukšmo prevencijos juostomis.
Tylioji aglomeracijos zona
Tylioji aglomeracijos zona – zona, kurioje bet kurio šaltinio skleidžiamo triukšmo Ldvn ar kito triukšmo rodiklis neviršija nustatyto dydžio.
Siekdama akustinio komforto, Vilniaus miesto savivaldybės taryba tyliosios aglomeracijos zonos ribose nakties laikotarpiui nustato galimų triukšmo atvejų skaičių, triukšmo viršijimo trukmę ir aukštesnes nei nustatytos Lietuvos Respublikos vidutines metines nakties triukšmo lygio ribines vertes. Tyliojoje aglomeracijos zonoje ir jos prevencijos juostoje statyba bei kiti aplinkos pertvarkymai vykdomi, įvertinus, ar nauji objektai nesukels nustatytų triukšmo lygio ribų viršijimo, ribojamas motorinių transporto priemonių eismas ar jų greitis, triukšmą keliančių įrenginių naudojimas. Tyliosios aglomeracijos zonos steigiamos gyventojų iniciatyva, tai yra, pagal teritorijų bendruomenės ar kelių namų bendrijų prašymą. Tyliosios aglomeracijos zonos plotas neturėtų būti mažesnis nei 2 ha.
Vilniaus miesto gyventojai kviečiami (esant poreikiui) teikti Vilniaus miesto savivaldybės administracijai siūlymus dėl tyliųjų aglomeracijos zonų steigimo.
Tylioji aglomeracijos zona negali patekti į triukšmo prevencijos zonos ribas. Pasitikrinti akustinę situaciją galite pasinaudoję interaktyviais triukšmo duomenų žemėlapiais.
Pasiūlymus ir pastabas, prašome siųsti žemiau nurodytais kontaktais (pasiūlymų ir pastabų siuntimo terminas nėra ribojimas).
Tylioji viešoji zona
Tylioji viešoji zona – urbanizuotų teritorijų zona, netrikdoma transporto, pramonės ar komercinės ir gamybinės veiklos triukšmo.
Tai rekreacinės ir socialinės-kultūrinės paskirties teritorijos, visų pirma miesto parkai ir rekreacinės zonos, netrikdomos transporto, kitų didelių triukšmo šaltinių triukšmo, skirtos trumpalaikiam poilsiui, rekreacijai, socialinei kultūrinei veiklai, bendravimui. Siekdama didesnio akustinio komforto tyliosios viešosios zonos ribose dienos ir vakaro laikotarpiu Vilniaus miesto savivaldybės taryba nustato galimų triukšmo atvejų skaičių, triukšmo viršijimo trukmę ir aukštesnes nei nustatytos Lietuvos Respublikos vidutinės metinės dienos ir vakaro triukšmo lygio ribines vertes. Tyliojoje viešojoje ir jos buferinėje prevencijos zonose ribojama statyba bei kiti radikalūs aplinkos pertvarkymai, sukelsiantys zonoje nustatytų triukšmo lygio ribų viršijimą (išskyrus rekreacinio pobūdžio (objektų) statybą), ribojamas motorinių transporto priemonių eismas (tik aptarnaujantis transportas), triukšmą keliančių įrenginių naudojimas. Tyliojoje viešojoje zonoje pageidautina sukurti ir palaikyti triukšmo nekeliančią rekreacijos infrastruktūrą (vaikščiojimo ir bėgimo takeliai, suoliukai, pavėsinės, fizinės mankštos aikštelės). Tyliosios viešosios zonos plotas neturėtų būti mažesnis nei 2 ha.
Siekdama sukurti akustinio komforto sąlygas gyventojams, Savivaldybės taryba tyliajai aglomeracijos zonai nustato šiuos kontroliuojamus rodiklius:
1. ribinį vidutinį metinį dienos aplinkos triukšmo lygį Ldienos < 56 dBA;
2. ribinį vidutinį metinį vakaro aplinkos triukšmo lygį Lvakaro < 56 dBA;
3. triukšmo šaltinių sukeltų triukšmo įvykių skaičius dienos ir vakaro metu neturi viršyti 9, o jų trukmė neviršyti 30 min.
Papildomai siekiant apsaugyti tyliąsias zonas aplink jas bus steigiamos buferinės prevencijos juostos.
Tylioji gamtos zona
Tylioji gamtos zona – zona, netrikdoma transporto, pramonės ar kitų mechanizmų skleidžiamo triukšmo ir buitinės veiklos, kaimynų ar lankytojų keliamo triukšmo ar rekreacinės veiklos triukšmo.
Tai natūralios gamtinės aplinkos, aukšto akustinio komforto teritorijos, tinkamos trumpalaikiam, neaktyviam gyventojų poilsiui gamtoje. Jomis gali būti dideli miesto miškų, parkų masyvai, netrikdomi transporto, kitų nenatūralių triukšmo šaltinių triukšmo. Jose ribotinas ir aktyvus gyventojų poilsis naudojant motorines ar kitokias triukšmingas poilsio priemones. Siekdama didesnio akustinio komforto tyliosios gamtos zonos ribose, Vilniaus miesto savivaldybės taryba nustato galimų triukšmo atvejų skaičių, triukšmo viršijimo trukmę ir aukštesnes nei vidutines triukšmo lygio ribines vertes. Tyliojoje gamtos ir jos prevencijos zonose ribojama statyba bei kiti radikalūs aplinkos pertvarkymai (išskyrus rekreacinio pobūdžio (objektų) statybą), ribojamas motorinių transporto priemonių eismas (tik aptarnaujantis transportas), triukšmą keliančių įrenginių naudojimas. Tyliojoje gamtos zonoje nestatoma rekreacijos plėtrą skatinančių įrenginių, išskyrus natūralios dangos takų įrengimą, lankytojų srautą nukreipiančių ženklų įrengimą, medžių genėjimą. Tyliosios gamtos zonos plotas neturėtų būti mažesnis nei 80 ha.
Siekdama sukurti akustinio komforto sąlygas gamtinių erdvių lankytojams, Savivaldybės taryba tyliajai gamtos zonai nustato šiuos kontroliuojamus rodiklius:
1. ribinį vidutinį metinį paros aplinkos triukšmo lygį Ldvn < 45 dBA;
2. triukšmo šaltinių sukeltų triukšmo įvykių skaičius per parą neturi viršyti 9, o jų trukmė neviršyti 30 min.
Triukšmo prevencijos juostos
Tyliųjų zonų triukšmo prevencijos juostos (toliau – triukšmo prevencijos juostos) tai Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintos buferinės teritorijos aplink tyliąsias zonas, kuriose būtina įgyvendinti triukšmo prevencijos priemones, siekiant užtikrinti akustinę tyliųjų zonų apsaugą. Strateginiame triukšmo prevencijos žemėlapyje, aplink tyliąsias zonas nustatoma nuo 25 iki 500 metrų pločio buferinė juosta, kuri turi užtikrinti, kad ties tyliųjų zonų ribomis nebūtų viršijamos ribinių triukšmo lygio vertės. Tyliosiose zonose stebima, ar triukšmo lygis viršija vidutinę metinę integralaus paros triukšmo rodiklio 45–60 decibelų ribinę vertę (L dvn ≥ 45 dBA – L dvn ≥ 60 dBA), ir nustatoma, kuriose iš jų būtina įgyvendinti triukšmo prevencijos priemones. Triukšmo prevencijos juostų ribos tvirtinamos kartu su tyliųjų zonų ribomis ir vaizduojamos strateginiame triukšmo prevencijos žemėlapyje.
Tyliųjų ir prevencijos zonų ribiniai dydžiai:
Eil. Nr. | Objekto pavadinimas | Ribinės vertės vienetas | Ribinė vertė, dBA |
1 | Tylioji gamtos zona | Ldvn | < 45 |
2 | Tylioji viešoji zona | Ldienos | < 56 |
Lvakaro | < 56 | ||
3 | Triukšmo prevencijos zona | Ldvn | ≥ 60 |
Lnakties | ≥ 55 |
Paaiškinimai
Gyvenamasis pastatas (namas) – pastatas, kurio visas naudingasis plotas, didžioji jo dalis ar bent pusė naudingojo ploto yra gyvenamosios patalpos.
Visuomeninės paskirties pastatas – pastatas, skirtas visuomenės poreikiams tenkinti ir priklausantis viešbučių, administracinės, prekybos, paslaugų, maitinimo, transporto, kultūros, mokslo, gydymo, poilsio, sporto ar religinės paskirties pastatų pogrupiui.
Maksimalus garso lygis – garso lygis, atitinkantis triukšmo matuoklio maksimalų rodmenį matavimo metu dBAmaks.
Nepastovaus triukšmo ekvivalentinis garso lygis – pastovaus plačiajuosčio triukšmo, kurio vidutinis kvadratinis garso slėgis toks pat, kaip ir nagrinėjamo nepastovaus triukšmo tam tikro laiko intervalu, garso lygis dBAekv.
Kitos sąvokos ir jų apibrėžimai turi tą pačią reikšmę, kaip ir Lietuvos Respublikos triukšmo valdymo įstatyme.
Triukšmo strateginio kartografavimo triukšmo lygio rodikliai yra svertiniai dienos, vakaro, nakties, paros garso lygiai, skaičiuojami kaip vidurkiai, apibendrinus vienų metų laikotarpį. Pagal Lietuvos Respublikos normatyvinius aktus diena trunka 12 valandų, vakaras – 4 valandas, o naktis – 8 valandas. Vykdant strateginį triukšmo kartografavimą nustatomi šie triukšmo lygio rodikliai: dienos – Ldienos, vakaro – Lvakaro, nakties – Lnakties ir integralus paros –Ldvn. Rengiant triukšmo strateginio kartografavimo ataskaitas pagal ES reikalavimus naudojami integralus paros ir nakties triukšmo lygio rodikliai (Ldvn ir Lnakties). Triukšmo lygio rodiklių apibrėžtis, ribinės vertės pateikiami programos 1 priede.
Zonos |
Apibrėžimas |
Rodiklių ir ribinės vertės |
Tylioji aglomeracijos zona | Tai Vilniaus miesto aglomeracijos socialinės-kultūrinės ir gyvenamosios paskirties teritorijos, netrikdomos intensyvaus transporto, kitų didelių triukšmo šaltinių triukšmo, skirtos ramaus pobūdžio gyvensenai ir socialinei-kultūrinei veiklai, kuriose, siekdama akustinio komforto, Savivaldybės taryba nustato aukštesnes vidutines paros, o ypač, nakties ir vakaro, triukšmo lygio ribines vertes (nei nustatytos Lietuvos Respublikos normos). | Lnakties < 50 dBA |
Tylioji viešoji zona | Tai Vilniaus miesto aglomeracijos rekreacinės ir socialinės kultūrinės paskirties teritorijos, visų pirma miesto parkai ir rekreacinės zonos, netrikdomos intensyvaus transporto, kitų didelių triukšmo šaltinių triukšmo, skirtos rekreacijai, socialinei kultūrinei veiklai, kuriose, siekdama didesnio akustinio komforto, Savivaldybės taryba nustato triukšmo lygio viršijimo trukmę ir aukštesnes, nei vidutines paros ribines vertes (nei nustatytos Lietuvos Respublikos normos). Tylioji viešoji zona, kuri suteikia erdvę atsipalaiduoti, pasikalbėti, atsikvėpti nuo urbanistinio triukšmo. | Ldienos < 56 dBA Lvakaro < 56 dBA Triukšmo šaltinių sukeltų triukšmo įvykių skaičius dienos ir vakaro metu neturi viršyti 9, o jų trukmė neviršyti 30 min. |
Tylioji gamtos zona | Tai Vilniaus miesto aglomeracijos aukšto akustinio komforto teritorijos, visų pirma miesto miškų, regioninių parkų dalys, netrikdomos transporto, kitų nenatūralių triukšmo šaltinių triukšmo, skirtos poilsiui (nenaudojant motorinių, kitų triukšmingų priemonių), kur, siekdama didesnio akustinio komforto, Savivaldybės taryba nustato galimų triukšmo atvejų skaičių, triukšmo viršijimo trukmę ir gerokai aukštesnes nei vidutines paros triukšmo lygio ribines vertes. | Ldvn < 45 dBA Nenatūralių triukšmo šaltinių sukeltų triukšmo įvykių skaičius per parą neturi viršyti 9, o jų trukmė neviršyti 30 min. |
Triukšmo prevencijos zona | Tai strateginio triukšmo kartografavimo metodu nustatyta miesto teritorija (išskyrus infrastruktūros ir pramonės), kurioje triukšmo lygis artimas ribinėms reikšmėms arba jas viršija (triukšmo lygis viršija vidutinę metinę integralaus paros triukšmo rodiklio 60 decibelų vertę (L dvn ≥ 60 dBA) ir kurioje būtina vykdyti triukšmo lygių stebėseną ir įgyvendinti triukšmo prevencijos ir mažinimo priemones). | Ldvn > 60 dBA |
Triukšmo prevencijos juosta | Tai Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinta buferinė teritorija aplink tyliąsias zonas, kurioje būtina įgyvendinti triukšmo prevencijos priemones, siekiant užtikrinti, kad ties tyliųjų zonų ribomis nebūtų viršijamos nustatytos ribinių triukšmo lygių vertės, ir kurioje būtina įgyvendinti triukšmo prevencijos priemones. Triukšmo prevencijos juosta – viena iš triukšmo prevencijos zonų formų. | 45 dBA < Ldvn < 60 dBA |
Tyliųjų zonų teisinis reglamentavimas pateiktas Teisinis reglamentavimas skiltyje.
Teigiamos pasekmės:
- bus sukurti Vilniaus aglomeracijos aplinkos triukšmo nustatymo, prevencijos ir valdymo sistemų pagrindai, įdiegtos triukšmo prevencijos priemonės, administruojant miesto užstatymą, organizuojant transportą, daugelyje triukšmui jautrių vietų įsteigus tyliąsias zonos, informacija apie triukšmo lygius, jo valdymo priemones taps prieinamesnės visuomenei;
- sukurtos miesto gyventojams ir svečiams akustinio komforto teritorijos viešosiose, gamtinėse ir gyvenamosiose erdvėse;
- triukšmo prevencijos ir mažinimo priemonės padės spręsti įvairias kitas su triukšmu susijusias problemas;
- siekiama miesto gyventojams išsaugoti natūralias gamtines aplinkos teritorijas, kuriose būtų garantuotas aukštas akustinis komfortas visą parą;
- nustatyti Reglamentai padės operatyviau įgyvendinti zonų steigimo ir įgyvendinimo sąlygas, triukšmo prevencijos zonose administravimo tvarką.