2021 metų Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurso rezultatai

Paskelbta 2021-12-02

2021 metų birželio-lapkričio mėnesiais vyko Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkursas (toliau – Konkursas). 2021 metais Vilniaus kolegija įgyvendino Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą. Projekto vadovė doc. dr. Gražina Palaitytė. Konkursą organizavo Vilniaus kolegijos kraštotvarkos ir agroverslo technologijos katedra kartu su Vilniaus miesto savivaldybės Miesto tvarkymo ir aplinkos apsaugos skyriaus Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyriu. Konkurso kuratorė – Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyrio ekologė, gamtos mokslų daktarė Ona Motiejūnaitė.

Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurso tikslas – aktyvinti Vilniaus miesto savivaldybės teritorijoje esančių švietimo įstaigų aplinkos naudojimą edukaciniais tikslais: plėtoti tikslingą, darnų ir estetišką žaliųjų edukacinių erdvių kūrimą ir kūrybišką jų naudojimą visuomenės aplinkosauginiam švietimui, siekiant ugdyti vilniečių aplinkosaugos ir bendrąsias vertybes bei ekologinę savimonę, tobulinti gamtamokslinę kompetenciją, skatinti aplinkosauginę komunikaciją, formuojant švietimo įstaigų aplinkos savitumą, kuriant gamtos ir žmogaus sąlyčio aplinkoje žaliąsias edukacines zonas.

Konkursas vyko keliais etapais. Pirmajame etape buvo parengti konkurso nuostatai ir dalyvių anketos, sudaryta vertinimo komisija. Kvietimas dalyvauti Konkurse ir Dalyvio anketa buvo išsiųsti į Vilniaus miesto švietimo įstaigas. Dalyvio anketoje gauta informacija apie įstaigos žaliąsias edukacines erdves bei jų naudojimą buvo įvertinta ir į antrą konkurso etapą pateko 14 įstaigų. Paaiškėjo, kad Vilniaus mieste aktyviausios žaliųjų edukacinių erdvių naudotojos yra lopšelių-darželių bendruomenės – net 13 jų pateko į konkurso antrą etapą. Į antrą Konkurso etapą pateko ir Vaikų dienos centras „Grijos vaikai“ iš Grigiškių.

Konkurso vykdymo metu buvo organizuoti 4 seminarai pedagogams:

  • „Žaliosios edukacinės erdvės VDU botanikos sode“ (Kaunas). 2021-09-30. https://aplinka.vilnius.lt/pedagogu-kelione-po-nuostabu-augalu-pasauli/
  • Edukacinis užsiėmimas „Drugelio gyvenimo ciklas arba kodėl reikia saugoti drugius?“ VSTT Nacionalinis lankytojų centras. 2021-11-05.
  • Edukacinis užsiėmimas “Saugomos Lietuvos pelkės”. VSTT Nacionalinis lankytojų centras. 2021-11-09.
  • Verkių ir Pavilnių RP Lankytojų centro ekspozicijos. 2021-11-12.

Konkurso vertinimo komisijos nariai lankėsi visose konkurse dalyvaujančiose įstaigose ir susipažino su jų žaliosiomis edukacinėmis erdvėmis, diskutavo su pedagogais apie šių erdvių naudojimą vaikų ugdymuisi. Vertinimo komisijos nariai:

  • Goda Krukauskienė (Vilniaus miesto savivaldybės Tarybos narė, komisijos pirmininkė),
  • dr. Gražina Palaitytė (Vilniaus kolegijos docentė, projekto vadovė),
  • dr. Rimantė Kondratienė (Vilniaus kolegijos docentė),
  • Vytautas Račkauskas (VMS Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyrio vedėjas)
  • dr. Ona Motiejūnaitė (VMS Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyrio ekologė)
  • dr. Regina Juodkaitė (VU botanikos sodo Vingio skyriaus vedėja)
  • Kristina Balnytė (VU botanikos sodo Vingio skyrius)
  • Zita Braškienė (VU botanikos sodo Vingio skyrius)
  • Kęstutis Turonis (Lietuvai pagražinti draugija Vilniaus skyrius)
  • Antanas Stackevičius (draugija „Žaliuojanti Vilnija“)

Po kiekvieno vizito įstaigoje, komisijos narių patirtys ir įžvalgos buvo aprašomos ir skelbiamos žiniatinklyje: https://vilnius.lt/lt/savivaldybe/aplinkosauga-ir-energetika/aplinkosauga/zaliosios-edukacines-erdves/ .

Žaliųjų edukacinių erdvių tematika labai įvairi. Populiariausios įvairių žolinių augalų erdvės (vaistiniai, prieskoniniai, aromatiniai, medingieji, etnografinių darželių, dekoratyviniai, pievų augalai ir pan.), medžiai, sodai ir daržai (ypač populiarios pakeltos lysvės), šiltnamio augalai. Ugdymo įstaigų teritorijose auga beržai, liepos, kaštonai, ąžuolai, eglės, pušys, šermukšniai, lazdynai, riešutmedžiai ir kiti medžiai bei krūmai. Pavasarį žavi žydinčios magnolijų ir sakurų alėjos. Galima aptikti ir „gyvąją iškaseną“, medį iš dinozaurų laikmečio, dar vadinamą ilgaamžiškumo, draugystės ar Gėtės medžiu – dviskiautį ginkmedį, kurio lapai vėduoklės formos. Daugumos įstaigų aplinkoje yra įvairiausių pojūčių (Kneipo) takų, vabzdžių viešbučių. Pastaruoju metu vabzdžių edukacinė erdvė tapo platesnė ir joje galima aptikti skruzdėlyną, voro namus su įvairiausiais voratinkliais, avilį ir bitininkystės reikmenis, „vikšrų darželį“, blakių kareivėlių „kareivines“, drugelių krūmą budlėją su drugelio vystymosi ciklu (stendas) ir kitas įdomybes. Nagrinėjant kompostavimo procesus iškilo poreikis susipažinti su sliekų gyvenimu – kuriama erdvė „Slieko laboratorija“. Dažnos paukščių, gyvūnų stebėjimo erdvės, kuriose gausu inkilų, galima aptikti „Ežio namus“ ar miško gyvūnus (tiksliau jų 3D maketus su QR kodais). Kiek retesnės grybų ir kerpių, negyvosios gamtos pažinimo erdvės. Tačiau jau galima aptikti „Akmenėlių rojų“, „Dirvožemio, oro, vandens tyrimo laboratoriją“, „Orų stotelę“, „Vaivorykštės tiltą“, „Kelių istorijos vieškelį“, „Purvynę“ ir kt. Ekosistemos pristatomos erdvėse „Pelkė“, „Smėlynai“, „Miškas“. Net kelmas ar nuvirtusio medžio kamienas knibždėte knibžda gyventojų, toks „daugiabutis“ objektas yra puiki vieta jauniesiems tyrėjams atlikti stebėjimus.  Šiose erdvėse vaikai tyrinėja aplinką, piešia, kuria maketus, atlieka įvairias kūrybines užduotis, kūrybai naudoja gamtines medžiagas ir antrines žaliavas, mokosi rūšiuoti. Pedagogai yra parengę metodikas veikloms edukacinėse erdvėse, sukūrę edukacinių filmukų ir gamtos pažinimo žaidimų. Kai tokia gamtos objektais turtinga aplinka, ugdymo procese pedagogai tampa vaikų patarėjais, pagalbininkais. Vaikams suteikiama galimybė patiems ieškoti, atrasti, priimti sprendimus, planuoti, žaisti įsijaučiant į įvairius vaidmenis. Darželinukų tiriamoji veikla neapsiriboja lupų ar žiūronų, žaislų naudojimu, jie jau turi mikroskopo ir teleskopo naudojimo įgūdžių. Tai ypač džiugina, nes vaikai per pirmuosius kelerius gyvenimo metus būtinai turi pradėti ugdytis gamtojautą, elgesio gamtoje ir jos tyrimo įgūdžius, pagarbos ir rūpinimosi natūralia aplinka jausmą. Nuo jų priklausys kokie sprendimai susiję su aplinkos klausimais bus priimami ateityje. Kuo daugiau tokių savitų žaliųjų aplinkų, vaikų ugdymo sodų ir daržų sukursime, tuo didesnė viltis, jog po mūsų ateis kitaip mąstanti karta, keisis ir mūsų kasdienybė. Tai, kas pasiekia mažo vaiko širdelę, galop pasieks ir suformuos specialisto, valdininko aplinkai draugiškas, mokslu grįstas vertybines nuostatas.

Informacija apie žaliųjų edukacinių erdvių kūrimą ir naudojimą, vykdomas aplinkosauginio švietimo veiklas, Vilniaus miesto žaliąsias erdves apibendrinta leidinyje: Ona Motiejūnaitė, Gražina Palaitytė, Rimantė Kondratienė. Žaliosios edukacinės erdvės Vilniaus mokyklų aplinkoje. – Vilnius, 2021. 100 psl., iliustr. Leidinyje pateikiama informacija apie Konkurse dalyvavusių įstaigų žaliąsias edukacines erdves, konkurso rezultatus ir idėjos žaliųjų edukacinių erdvių kūrimui bei naudojimui. Leidinys skirtas pedagogams, visiems žaliųjų edukacinių erdvių kūrėjams ir naudotojams.

Baigiamasis Konkurso renginys – konferencija „ŽALIOJI MOKYKLOS APLINKA – APLINKOSAUGINIO ŠVIETIMO ERDVĖ“, įvyko lapkričio 30 dieną Vilniaus kolegijos aktų salėje (studentų 39A). Konferencijos globėja – LR Seimo narė, habilituota daktarė Vilija Targamadzė Konferencijoje dalyvavo apie 80 dalyvių iš 30 įstaigų. Konferencijos dalyvius sveikino:

  • dr. Nijolė Liepienė, Vilniaus kolegijos Agrotechnologijų fakulteto dekanė,
  • LR Seimo narė,  habilituota daktarė Vilija Targamadzė,
  • Aušra Birietienė, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Neformaliojo ugdymo skyriaus vyriausioji specialistė.
  • Goda Krukauskienė, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narė, Konkurso vertinimo komisijos pirmininkė.

Sveikinantieji akcentavo žaliųjų edukacinių erdvių svarbą asmens gamtamokslinės kompetencijos ugdymui, pedagogo vaidmenį kuriant ir naudojant edukacijai žaliąsias aplinkas. Pasidžiaugta, kad Vilniaus miesto savivaldybė organizuoja visuomenės aplinkosauginio švietimo projektus, kurių dėka suburia pedagogų bendruomenes bendroms aplinkosauginėms veikloms, inicijuoja naujas veiklas ir finansiškai paremia įgyvendinamas iniciatyvas, motyvuoja pedagogus geriau pažinti gamtą ir vesti savo ugdytinius gamtos takais. Tai svarbus indėlis ne tik į dabartį, tačiau ir į ateitį.

Pranešimą apie Lietuvos senovinių darželių tyrimus, augalų jiems parinkimą, naudojimą įdomiai ir šmaikščiai pasakojo etnobotanikė Gražina Žumbakienė, Lietuvos liaudies buities ilgametė muziejininkė. Daugelis senovinių darželių augalų itin tinka auginti žaliosiose aplinkose ir naudoti kaip edukacinę priemonę.

Konferencijoje Konkurso dalyviai apdovanoti Vilniaus miesto savivaldybės mero diplomais, Aplinkos ir energetikos komiteto nominacijomis, konkurso organizatorių dovanomis (vaikams skirtomis tyrimo priemonėmis: eksperimentų lagaminėliais su 29 eksperimentų priemonėmis metodikomis; vandens tyrimo, orų stebėjimo priemonėmis; vabzdžių stebėjimo indais; žiūronais; konstruktoriais, mikroskopais ir kt.).

2021 metais Vilniaus miesto savivaldybės švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurso rezultatai

Vilniaus miesto savivaldybės mero diplomais apdovanoti I-III vietų laimėtojai.

I vieta. Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelis-darželis.

I vieta. Vilniaus lopšelis-darželis „Justinukas“.

I vieta. Vilniaus specialusis lopšelis-darželis „Čiauškutis“.  

               

II vieta. Vilniaus lopšelis-darželis „Delfinukas“.

II vieta. Vilniaus lopšelis-darželis „Vaidilutė“.

III vieta. Vilniaus lopšelis-darželis „Spygliukas“.

III vieta. Vilniaus lopšelis-darželis ,,Pagrandukas“.

Aplinkos ir energetikos komiteto nominacijos skirtos 7 įstaigoms.

NOMINACIJOS

„ŽALIOJI INOVACIJA – 2021“. Vilniaus lopšelis-darželis „Coliukė”.

„DARNIOS APLINKOS KŪRĖJAI – 2021“. Vaikų dienos centras. VšĮ „Grijos vaikai“.

„TVARIOS APLINKOS OAZĖ – 2021“. Vilniaus Markučių lopšelis-darželis.

„ŽALIASIS SODAS – 2021“. Vilniaus lopšelis-darželis „Puriena“.

„GAMTAI DRAUGIŠKA APLINKA – 2021“. Vilniaus lopšelis-darželis „Užupiukas“.

„GAMTOS BIČIULIAI – 2021“. Vilniaus lopšelis-darželis „Žolynas“.

„2021 METŲ STARTUOLIS“. Vilniaus lopšelis-darželis „Strazdelis“.

Aplinkos ir energetikos komiteto padėkos aktyviausiems pedagogams – žaliųjų edukacinių erdvių naudotojams, metodikų vaikų tyrimams gamtoje rengėjams. Pedagogams padėkota už profesionalumą ir kūrybingumą organizuojant vaikų ugdymo procesą žaliosiose edukacinėse erdvėse, dalyvavimą Vilniaus miesto savivaldybės švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių konkurse ir visuomenės aplinkosauginio švietimo projektų sėkmingą įgyvendinimą. Padėkas pasirašė ir įteikė Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narė, Aplinkos ir energetikos komiteto narė, Konkurso vertinimo komisijos pirmininkė Goda Krukauskienė. Padėkos įteiktos:

  1. Janina Gaučienė, Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio direktorė;
  2. Lionė Petrokienė, Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio direktoriaus pavaduotoja ugdymui;
  3. Danutė Ona Pučienė, Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio pedagogė;
  4. Ugnė Kriščiūnienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Justinukas“ meninio ugdymo mokytoja;
  5. Svetlana Janovičienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Delfinukas“ direktorė;
  6. Gintarė Pečiulienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Delfinukas“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui;
  7. Violeta Bisikirskienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui;
  8. Aida Makutėnienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Vaidilutė“ direktorė;
  9. Rasa Andrejeva, Vilniaus lopšelio-darželio „Spygliukas“ direktorė;
  10. Jolanta Gaidelienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Pagrandukas“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui;
  11. Vida Kisielienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Pagrandukas“ direktorė;
  12. Neringa Karaliūnienė, Vilniaus specialiojo lopšelio-darželio „Čiauškutis“ direktoriaus pavaduotoja ūkio reikalams;
  13. Benedikta Siliūnė, Vilniaus specialiojo lopšelio-darželio „Čiauškutis“, socialinė pedagogė;
  14. Sonata Riaukienė, Vilniaus specialiojo lopšelio-darželio „Čiauškutis“ l.e.p. direktorė;
  15. Birutė Spruogienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Coliukė“ direktorė;
  16. Jelena Iluk, VšĮ „Grijos vaikai“ direktorė;
  17. Jūratė Janulytė, Vilniaus Markučių lopšelio-darželio direktoriaus pavaduotoja ugdymui;
  18. Audronė Ramonienė, Vilniaus Markučių lopšelio-darželio direktorė;
  19. Ramunė Filipenkovienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Puriena“ direktorės pavaduotoja ugdymui;
  20. Liudmila Gečienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Strazdelis“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui;
  21. Violeta Kairevičienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Užupiukas“ direktorė;
  22. Janina Narkevičienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Žolynas“  mokytoja ikimokykliniam ugdymui;
  23. Danguolė Misevičienė, Vilniaus lopšelio-darželio „Žolynas“  direktorė;
  24. Dr. Gražina Palaitytė, Vilniaus kolegijos docentė;
  25. Dr. Rimantė Kondratienė, Vilniaus kolegijos docentė.

Apie Konkurse dalyvavusių įstaigų žaliąsias edukacines erdves sukurti filmukai, apie erdves parengta TV laida, kuri transliuojama 2021-12-04, Lietuvos ryto televizija, 9.30 val. Taip pat filmukus galima žiūrėti:

2.      https://www.youtube.com/watch?v=CSTejnykvC4 

3.      https://www.youtube.com/watch?v=D15Uj8HluMY 

Sveikiname visus konkurso dalyvius, linkime naujų vaikams patrauklių ir aplinkai draugiškų idėjų įgyvendinimo žaliojoje savo įstaigos aplinkoje. Mokykimės gamtoje ir iš gamtos, skleiskime aplinkai draugiškas idėjas ir padėkime vieni kitiems jas įgyvendinti. Kitą konkursą Vilniaus miesto mastu numatoma organizuoti 2023 metais. 2022 metais vyks Nacionalinis mokyklų edukacinių erdvių konkursas, kurį inicijuoja Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, įgyvendina Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras.

 Dėkojame už nuotraukas Augustui Uktveriui ir Daivai Balevičiūtei, projekto organizatoriams.

Aplinkos apsaugos ir želdinių tvarkymo poskyris