Švietimo įstaigų aplinkoje kuriamos edukacinės erdvės sudaro sąlygas tobulinti mokymosi procesą, įgyvendinti Mokyklos be sienų, Geros mokyklos idėjas praktikoje. 2016 metais Švietimo ir mokslo ministerija inicijavo, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro specialistai įgyvendino projektą „Geriausiai tvarkomų mokyklų edukacinių erdvių apžiūra-konkursas“.
Apžiūra-konkursas vyko dviem etapais: I etapas – savivaldybių lygmeniu, II etapas – nacionaliniu lygmeniu. Savivaldybių komisijos apžiūros-konkurso nacionaliniam etapui pristatė 60 mokyklų. Vilniaus miesto švietimo įstaigoms antrajame konkurso etape atstovavo Vilniaus Filaretų pradinė mokykla ir Vilniaus lopšelis-darželis „Žilvinėlis“.
Nacionalinė vertinimo komisija, apsilankiusi ir apžiūrėjusi II konkurso etapui pateiktas geriausiai tvarkomas mokyklų edukacines erdves Švietimo įstaigų aplinką vertino pagal konkrečius kriterijus:
• kūrybiškas, inovatyvus, tikslingas aplinkos pritaikymas edukacinėms reikmėms, atsižvelgiant į vaikų, pedagogų ir visos bendruomenės poreikius;
• aplinka užtikrina vaikų saugumą, pritaikyta sveikai gyvensenai;
• išorės erdvėje esančių statinių būklė ir priežiūra;
• žaidimo aikštelių būklė ir priežiūra, pritaikymas vaikų amžiui;
• želdinių, takų, vejų bendra būklė ir priežiūra;
• kraštovaizdžio savitumų panaudojimas, originalūs sprendimai, sudarantys galimybes plėsti ir tikslingai naudoti edukacines erdves;
• vertingų kraštovaizdžio elementų apsauga (natūralių gamtos komponentų saugus ir tinkamas sutvarkymas, senų medžių, sodų, riedulių apsauga), jų naudojimas ugdymo procese;
• kūrybiškas, inovatyvus estetiškas vidinių erdvių pritaikymas ir jų naudojimas edukacinėms reikmėms;
• netradiciniai sprendimai, inovacijos ir jų naudojimas edukacijai (vaistinių augalų darželiai, vidinių pastatų erdvių sprendimai, skirti individualioms ir grupinėms vaikų veikloms ir kt.);
• darbuotojų, tėvų ir visos bendruomenės įtraukimas į aplinkos tvarkymo, aplinkosauginių, darnaus vystymosi idėjų sklaidą (švara, atliekų tvarkymas, rūšiavimas, inkilai, lesyklos ir kt.).
Nacionalinė vertinimo komisija atrinko 2016 m. nugalėtojus:
Ikimokyklinio ugdymo mokyklos
Radviliškio rajono Šeduvos lopšelis-darželis
Panevėžio rajono Ramygalos lopšelis-darželis „Gandriukas“
Kauno miesto Valdorfo darželis „Šaltinėlis“
Klaipėdos rajono Kretingalės lopšelis-darželis
Ukmergės lopšelis-darželis „Nykštukas“
Šiaulių rajono Kuršėnų lopšelis-darželis „Buratinas“
Akmenės rajono Naujosios Akmenės mokykla-darželis „Buratinas“
Alytaus miesto lopšelis-darželis „Pušinėlis“
Vilkaviškio lopšelis-darželis „Eglutė“
Pasvalio lopšelio-darželio „Eglutė“ Mikoliškio skyriaus „Gaidelis“
Bendrojo ugdymo mokyklos
Kėdainių rajono Krakių Mikalojaus Katkaus gimnazija
Kauno rajono Šlienavos pagrindinė mokykla
Lazdijų rajono Veisiejų Sigito Gedos gimnazija
Radviliškio rajono Šeduvos gimnazija
Neringos savivaldybės Neringos gimnazija
Vilkaviškio rajono Gižų Kazimiero Baršausko mokykla-daugiafunkcinis centras
Šalčininkų Jano Sniadeckio gimnazija
Panevėžio rajono Raguvos gimnazija
Alytaus rajono Butrimonių gimnazija
Klaipėdos rajono Gargždų „Kranto“ pagrindinė mokykla
Pasvalio rajono Saločių Antano Poškos pagrindinė mokykla
Anykščių rajono Traupio pagrindinė mokykla
Ukmergės rajono Vidiškių pagrindinė mokykla
Telšių rajono Nevarėnų pagrindinė mokykla
Profesinio mokymo įstaigos
Kupiškio technologijos ir verslo mokykla
Zarasų žemės ūkio mokykla
Šalčininkų rajono Dieveniškių technologijų ir verslo mokykla
Marijampolės profesinio rengimo centras
Jonavos politechnikos mokykla
Neformaliojo ugdymo mokykla
Neringos savivaldybės Neringos meno mokykla.
2016 metų lapkričio 9 dieną VU Botanikos sode įvyko Tarptautinė konferencija „Edukacinės erdvės ir ugdymo procesas“ ir Geriausiai tvarkomų mokyklų edukacinių erdvių apžiūros-konkurso 2016 m. nugalėtojų apdovanojimas.
Edukacines veiklas A. Mickevičiaus universiteto Botanikos sode (Lenkija) pristatė šio sodo darbuotoja Joanna Markiewic. 1925 metais įkurtame botanikos sode 22 ha plote auginama per 7000 rūšių augalų. Sodo struktūroje yra 11 skyrių. Didžiulę reikšmę sodo darbuotojai skiria edukacijai, kurios užsiėmimai vyksta visais metų laikais. Tam skirta 30 temų, kurių turinys perteikiamas lankytojams ekskursijų, praktinių ir kūrybinių seminarų metu. Periodiškai sode organizuojamos Edukacinės dienos. Užsiėmimai skirti įvairaus amžiaus žmonėms. Čia būti įdomu ir patiems mažiausiems ir garbaus amžiaus žmonėms. Sode sukurta informatyvi informacinė sistema, kuri skirta savarankiškam aplinkos pažinimui. Sodas yra tarsi atversta gamtos knyga.
Apie naujus edukacinius projektus DBW Botanikos sode kalbėjo Gӧran Allard, Švedijos Visbio organizacijos DBW valdybos narys:
Ekologinės etikos ir ugdymo klausimus savo pranešime nagrinėjo Vilniaus universiteto profesorius Česlovas Kalenda. Pranešėjas atkreipė dėmesį, kad ekologinės etikos taikymo ugdymo procese klausimų plėtotė glaudžiai susijusi su asmenybėmis. Jo paties profesinėje veikloje didelę reikšmę turėjo pokalbiai su Valdu Adamkumi. Tik XX a. pabaigoje visuomenė galutinai suprato ekologinės etikos svarbą. Šiuo metu žmonija jau suvokia, kad aplinkos kokybė tiesiogiai susijusi su žmogaus gyvenimo kokybe, kad elgesys gamtoje turi būti atsakingas, grįstas dorovinėmis vertybėmis.
Aktualias problemas pranešime „Geros mokyklos koncepcija – iššūkis edukacinėms erdvėms“, aptarė Gražvydas Kazakevičius (Ugdymo plėtotės centro direktoriaus pavaduotojas), kuris akcentavo, kad koks mokyklos misijos suvokimas ir susiorganizavimo būdas – tokios ir edukacinės erdvės, labai svarbu mokinių indėlis kuriant aplinką (įgyvendintos mokinių idėjos ir projektai, jų darbai, kūriniai, daiktai aplinkoje), niekas neturi trukdyti laisvam vaikų judėjimui, sienos ar klombos neturi bijoti vaikų ir pan. ir t.t.
Edukacines erdves Pasvalio rajono savivaldybėje ir jų pritaikymą ugdymui pristatė Pasvalio r. savivaldybės administracijos direktorius Rimantas Užuotas.
Vaikų sveikatai palankios aplinkos kūrimo klausimus savo pranešime nagrinėjo Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Vaikų sveikatos skyriaus vedėja Daiva Žeromskienė.
Labai išsamiai visuminį požiūrį į edukacines erdves Klaipėdos r. Gargždų „Kranto“ pagrindinėje mokykloje išdėstė Inga Rankelienė mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui.
Vaizdingi ir informatyvūs konferencijos dalyvių parengti stendiniai pranešimai. Dr. Ona Motiejūnaitė (Vilniaus miesto savivaldybė) teigė, kad švietimų įstaigų edukacinės erdvės yra tarsi šių įstaigų vizitinė kortelė. Iš jos galima spręsti kuo ir kaip gyvena įstaigos bendruomenė, koks jos požiūris į save ir į aplinką, koks jos kūrybiškumas, sąmoningumas.
Konferencijos pabaigoje netilo plojimai ir nuo dalyvių veidų neišnyko šypsenos – buvo apdovanoti pedagogai geriausiai ir kūrybiškiausiai kuriantys edukacines erdves savo įstaigose. Įstaigos buvo pagerbtos konkurso-apžiūros pergalę liudijančiomis lentelėmis. Nugalėtojus sveikino ir apdovanojimus teikė Švietimo ir mokslo ministerijos vyriausioji specialistė Aušra Birietienė, konkurso organizatoriai Stasė Mameniškienė (projekto vadovė) ir Almantas Kulbis.
Konferencijos dalyviai išsiskirstė jau numanydami kaip ir kur įgyvendins savo naujus sumanymus.
Žalio ir gaivaus vėjo!
Konferencijos pranešimus rasite internete: http://www.lmnsc.lt/lt/naujienos/2171
Apie konkursą skaitykite leidinyje „Švietimo naujienos“ Nr. 9 (364), jo priede Mokyklos aplinka. 2016-10-25, Nr. 6.
http://www.sac.smm.lt/wp-content/uploads/2016/10/09_Sv-Naujienos-364.pdf
http://www.sac.smm.lt/wp-content/uploads/2016/10/09_Mokyklos-aplinka-06.pdf
Aplinkos apsaugos poskyris