Vilniaus miesto savivaldybėje balandžio 10 dieną įvyko konferencija „Vaikystė ir ekologinės savimonės ugdymas – 2015”. Konferencijoje dalyvavo per 160 ikimokyklinio ugdymo specialistų iš daugiau kaip 50 Lietuvos įstaigų. Konferencijoje pristatyti 8 žodiniai pranešimai ir 24 stendiniai pranešimai, vyko aplinkai draugiškų gaminių paroda.
Konferenciją organizavo Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos ir energetikos departamento Aplinkos apsaugos skyrius ir Vilniaus lopšelis-darželis „Žilvinėlis“. Konferencijos kuratorės: doc. dr. Ona Motiejūnaitė (konferencijos moderatorė), Janina Gaučienė, Lina Petrokienė.
Konferencijos dalyvius pasveikino Ona Vaicekauskienė (Savivaldybės Švietimo skyriaus atstovė) bei organizatoriai. Nuoširdus ir prasmingas buvo „Rūtos“ lopšelio-darželio ugdytinių sveikinimas – inscenizacija „Gelbėkime Žemę“ (Vadovės Alė Daudžvardienė, Diana Kožuchovskienė, Rita Stulpinienė, Rasa Žiemienė).
LR Švietimo ir mokslo ministerijos Bendrojo ugdymo departamento Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo skyriaus vedėja Laimutė Jankauskienė pranešime „Aplinkosauginiai aspektai ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programose“ akcentavo, kad Priešmokyklinio ugdymo bendrojoje programoje daug dėmesio skiriama būsimo mokinio pasirengimui mokytis: socialinei, sveikatos, pažinimo, komunikavimo, meninei kompetencijoms ugdyti. Tikimasi, kad atnaujinta „Priešmokyklinio ugdymo bendroji programa“ padės pedagogams, tėvams, ugdymo įstaigoms lanksčiau taikyti ugdymo turinį skirtingų poreikių ir išgalių vaikams. Brandinant vaiko asmenybę ir rengiant jį mokytis pagal pradinio ugdymo programą, taikomi mokymo ir mokymosi veikiant, patirtinio mokymo ir mokymosi metodai: projektai, jų pristatymas ir aptarimas, diskusijos, tyrinėjimai (naudojant visus jutimus – regėjimą, lytėjimą, uoslę ir t.t.), eksperimentavimas, kūrybinės užduotys, pažintinės išvykos (ir pasirengimas joms), ekskursijos ir kt. Priešmokyklinio ugdymo siekis – vaiko socialinė, sveikatos, pažinimo, komunikavimo ir meninė kompetencijos. Aplinkos tyrimai itin susiję su pažinimo kompetencija, kurią sudaro: smalsumas, domėjimasis, informacijos rinkimas ir apdorojimas, aktyvus aplinkos tyrinėjimas, padarinių prognozavimas, žinių, supratimo ir patirties kritiškas interpretavimas bei kūrybiškas panaudojimas. Siektina, kad, baigdamas Programą, vaikas: domėtųsi ir pagal savo išgales tyrinėtų savo aplinką (gamtinę, socialinę), žmonių sukurtas vertybes; ieškotų informacijos ir tyrinėtų aplinką pojūčiais (klausa, rega, uosle, lytėjimu, ragavimu), mąstymu, vaizduote; naudotų įvairius būdus pasauliui pažinti ir tyrinėti – stebėjimą, bandymą, modeliavimą ir kt.; skirtų pagrindines objektų savybes (spalvas, formas, dydį, skaičių, masę), gebėtų juos klasifikuoti pagal tam tikrą požymį: skaičiuoti, matuoti, sverti, grupuoti, lyginti, stengtųsi suprasti, iš ko sudaryti aplinkos objektai, kaip jie keičiasi; susietų reiškinius priežasties – pasekmės ryšiu, prisimintų, apmąstytų ir interpretuotų savo įspūdžius ir patirtį, kritiškai analizuotų informaciją, ją tikslintųsi;
ugdytųsi kritinį mąstymą, siektų įsisąmoninti ir įprasminti savo žinias ir patyrimą.
Doc. dr. Ona Motiejūnaitė pranešime „Ugdymo įstaigų Žaliosios edukacinės aplinkos“ nagrinėjo vaikų veiklos galimybes Žaliosiose edukacinėse erdvėse, akcentavo jų svarbą gamtojautos, gamtamokslinės kompetencijos ir ekologinės savimonės ugdymui. Pasidalino Lietuvos ir užsienio šalių patirtimi kuriant žaliąsias edukacines aplinkas. Kvietė lopšelių-darželių bendruomenes aktyviau dalyvauti Švietimo ir mokslo ministerijos ir Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro organizuotame respublikiniame Ugdymo įstaigų Žaliųjų edukacinių erdvių konkurse. Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos apsaugos skyrius kiekvienais metais organizuoja Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektų konkursus, kuriuose kviečiami dalyvauti ir lopšeliai-darželiai. Taip pat organizuojami priešmokyklinio ugdymo įstaigų aplinkos – edukacinės erdvės konkursai. Informaciją apie visuomenės aplinkosauginio švietimo veiklas galima rasti internete šiais adresais:
http://www.vilnius.lt/lit/Aplinkosaugair_energetika/695
http://www.vilnius.lt/lit/Aplinkosauginis_vietimas_/1582369
http://www.aplinka.vilnius.lt/lt/
Didelis dėmesys konferencijoje buvo skiriamas ugdymo įstaigos aplinkos naudojimo vaikų ekologinės savimonės ugdymui, Žaliųjų edukacinių aplinkų kūrimui, vaikų gamtamokslinės kompetencijos ugdymui. Pranešimus apie žaliąsias edukacines aplinkas pristatė respublikinio konkurso „Geriausiai tvarkomų mokyklų edukacinių erdvių apžiūra 2014 m.“ nugalėtojos Šeduvos lopšelio-darželio direktorė Daiva Staškūnienė ir Aldona Jurelevičienė, Ukmergės vaikų lopšelis–darželio „Nykštukas“ direktorės pavaduotoja Rita Motiejūnienė, kurios pasidalino darbo patirtimi kuriant žaliąsias edukacines erdves ir jas kūrybiškai naudojant vaikų ekologiniam ugdymui.
Šeduvos lopšelio-darželio bendruomenė artėjant šventoms Velykoms pagerino savo pačių 2013 metais pasiektą Lietuvos rekordą. Lopšelio-darželio kieme mažieji darželio auklėtiniai, jų auklėtojai ir tėveliai jau penktą kartą papuošė Velykų medį. Ant darželio kieme augančio abrikosmedžio pakabinti 3 345 tuščiaviduriai, įvairia technika dekoruoti margučiai! Aktyviai bendruomenė dalyvauja projektų įgyvendinime: aplinkosaugos švietimo ir ugdymo projektas „Mažųjų EKO žingsniai”, ilgalaikis įvaizdžio gerinimo projektas „Lopšelis-darželis – patrauklus bendruomenei ir atviras visuomenei”, ilgalaikis ugdymo projektas „Akmenų pasaulis”, konkursas „Kamštelių vajus“, projektas „Iš kur atsiranda šiukšlės ir kt. Žiemą darželio aplinkoje akį traukė bendruomenės sukurtas „Ledinukų medis“, ledinukų skambčiojimas aidėjo kaip muzika.
Rita Motiejūnienė pranešime akcentavo, kad Ukmergės vaikų lopšelyje-darželyje „Nykštukas“ sukurta saugi, jauki, mobili, aktyvinanti aplinka. Relaksacijos salytėje vaikai stebi žuvytes akvariume, kanarėles ir papūgėles pratinasi juos prižiūrėti, klausosi muzikos, žiūri filmukus. Veikia vidaus ir lauko braidžiojimo baseinėliai. Atsižvelgiant į 2014-2015 m.m. diegiamą „Alternatyvaus ugdymo“ struktūrą, kuriamos penkių ugdymo sričių grupių aplinkos. Funkcionali aplinka pritaikyta į vaiką orientuotam ugdymui. Lauko aplinka dėkinga vaikų žaidimams, stebėjimams, tyrinėjimams, poilsiui. Lauko aikštelėse saugūs mediniai sportiniai įrenginiai, įrengtos poilsio zonos, dengtos smėlio dėžės, sutvarkytos pavėsinės, teritorijoje daug želdinių, gėlynų. Organizuojant vaikų gamtosauginį ir gamtos pažinimo ugdymą, lauko aplinka papildyta sukuriant naujas erdves: natūralia pieva, natūralių priemonių aikštele, takeliu pėdų mankštai, šiltlysve ir daržo lysvėmis, prieskoninių ir vaistinių augalų bei javų auginimo dėžėmis, gyvūnėlių atvaizdų figūromis „Ferma“, „Vabalų viešbučiu“ bei pasaulio krypčių medžiu. Teritorija yra gerai prižiūrima, reguliariai valoma, vasarą pjaunama žolė, žiemą smėliu barstomi takeliai. Gražios lopšelio-darželio tradicijos: rugsėjo 1-ąją vaikai ir tėvai sutinkami lauke prie darželio vartų, rudenį organizuojama sveikatos savaitėlė „Rudenėlis lapais lyja“, kiekvieną pavasarį su tėvais vykdoma akcija „Gražinkime darželio aplinką kartu“, vedamos „Tėvų dienelės“, kurių metu tėvai stebi ir dalyvauja vaikų veikloje.
Vilniaus ,,Žilvinėlio” lopšelis-darželis, įsikūręs Vilniaus m. Justiniškių mikrorajone, Vaikai ugdomi pagal „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio ankstyvojo, ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, tarptautinę „Žygio draugų“ programą. Direktorė Janina Gaučienė pristatė vaikų ekologinės savimonės ugdymo veiklas.
Vaikų ekologinės savimonės ugdymo klausimai buvo aptariami Elenos ir Skaidrės Grigūnienės (Vilniaus l/d „Žiogelis”), Ingos Borovskienės (Vilniaus l/d „Saulėtekis”), Jolantos Tučienės (Vilniaus l/d „Žilvinėlis”) pranešimuose bei gausiuose stendiniuose pranešimuose.
Dalyviai gėrėjosi originalia aplinkai draugiškų gaminių paroda. Dažnas ją apžiūrinėdamas teigė, kad ir jie panašias veiklas vykdo, tai čia yra galimybė rasti naujų idėjų.
Konferencijos dalyviai džiaugėsi turiningais pranešimais, galimybe tobulinti gamtamokslinę, bendrąsias ir dalykines kompetencijas. „Dabar – kuo greičiau į darželį ir jau žinau kokią patirtį sužinotą konferencijoje, iš kart pritaikysiu“ – teko girdėti atsisveikinant.
Konferencijoje išaiškinta, kad yra poreikis organizuoti daugiau tokio pobūdžio renginių, ypač pageidaujama renginių gamtoje. Todėl visiems galima sakyti: Iki naujų susitikimų!
Informacija apie renginį, aplinkosauginio švietimo veiklas el. paštu Ona.Motiejunaite@vilnius.lt
Dalyviai, neatsiėmę pažymėjimo, gali kreiptis aukščiau nurodytu elektroniniu paštu.
Kiekviename žmoguje gamta daigina naudingus pasėlius arba piktžoles; tegu jis laiku laisto juos ir naikina jas.
E. BEKONAS
Aplinkos apsaugos skyriaus
Aplinkos kokybės kontrolės
Vyriausioji specialistė
Ona Motiejūnaitė